دوو اسپـــــرو:

 

 

در اين مقاله سعي در آزمايش و معرفي خودروي دوو اسپرو انژكتوري MPFI داريم:
توليد اين خودرو از سال 1992 بامدل كاربراتوري آغاز و در سال 1997 پايان يافت(انژكتوري) و اتومبيلي كه آنرا آزمايش كرديم مدل 1994 و انژكتوري بود.

طرح بدنه:
اتومبيل در رده سدان قرار دارد و شايد از نظر اندازه بزرگ به نظر بيايد. اين خودرو با صندوق عقب بلند ؛كاپوت كشيده و ارتفاع كمتر نسبت به ساير خودروهاي همرده داراي طرح مناسب آيروديناميكي است اما طرح ظاهري آن غير جذاب و ساده است اما در عين حال داراي ظاهري خشن و نيز با ابهت است كه با استفاده از يك جلو پنجره كرومي و رينگ اسپرت با تاير پهن low profil ابهت آن فزوني مي يابد. خودرو داراي زواياي ملايم و چراغهاي عقب به هم پيوسته است و چراغ دنده عقب هم بر روي سپر قرار گرفته است.
درون كابين
كابين خودرو بسيار بزرگ؛ جادارو بزرگ و راحت است. با ورود به داخل كابين اولين چيزي كه جلب توجه مي كندداشبورد بسيار بزرگ اين خودرو است. صندلي هاي جلو در ارتفاعي تقريبا پايين قرار گرفته اند كه اين امر باعث شده است كه افراد قد بلند به راحتي در اين خودرو جاي گيرند.اما اگر سرنشين كنار راننده در خودرو قد بلند باشد؛ زانوي او به قسمت زيرين داشبورد برخورد خواهد كرد اين در حالي است كه وي جاي پاي مناسب را دارد.سرنشينان عقب داراي فضايي مناسب؛ بزرگ و جادار و راحت هستند.كيفيت داشبورد قابل قبول (و بهتر از خودروهاي وطني) است و طرح مناسبي دارد.خودرو به صورت استاندارد داراي 4 باند است كه صداي مطلوبي در اختيار شما قرار مي دهند. اما با وجود طاقچه عقب بزرگ آن امكان نصب هر گونه سيستم صوتي وجود دارد.طرح و جنس صندلي ها و تودري ها و تودوزي هم به رنگ روشن و زيبا است اما قطر در هازياد و سنگين وزن استو صندلي ها داراي عمق بسيار مناسب هستند و بدن شما را به راحتي در خود خفظ مي كنند.
تجهيزات:
از تجهيزات رفاهي و ايمني اين اتومبيل مي توان به موارد زير اشاره كرد:
آنتن برقي (كه با روشن و خاموش كردن راديو فعال مي شود)؛چراغ مطالعه براي سرنشينان عقب؛ شيشه هاي برقي براي جلو و عقب؛ساعت كريستال مايع؛ كمر بند ايمني سه تايي براي سر نشينان عقب؛ دور موتور؛ كولر؛ امكان تنظيم نور چراغ هاي پشت آمپر؛ امكان تنظيم سرعت حركت برف پاك كن؛ چراغ صندوق عقب و داشبورد؛ صندوق عقب بسيار بزرگ؛ شيشه گرمكن عقب؛ آيينه شب و روز: صندوق پران روي در راننده و ...
در جاده:
هنگامي كه پشت فرمان خودرو قرار مي گيريد ديد بسيار كم خودرو جلب نظر مي كند به طوري كه اگر در در سراشيبي راننده به عقب نگاه كند فقط صندوق عقب مي بيند!!! ارتفاع صندلي راننده به ميزان چند سانتي متر تغيير مي كند و فاصله بين پدال ها هم تا حدودي كم است. در هنگام باز كردن برق خودرو يا استارت زدن خودرو به وسيله 5 بوق بستن كمربند را به شما گوشزد ميكند. البته اين بوق بايد در سرعت بالا هم به كار بيفتد اما در نمونه مورد آزمايش چنين چيزي مشاهده نشد!!!
سردنده و فرمان نرم و خوشدست و با كيفيت است. در ابتدا شايد نتوانيد دنده ها را به راحتي عوض كنيد اما بعد از مدت كوتاهي اين مشكل حل مي شود.مصرف سوخت خودرو هم بسيار خوب است.
قلب نيرو دهنده اين خودرو بسيار نيرومند عمل مي كند به طوره كه اتومبيل در مدت 4/10 ثانيه از حالت س... به سرعت 100 كيلومتر در ستعت ميرسد و اتومبيل در هر دنده اي شتاب لازم را دارد.حداكثر دور مجاز موتور 6000 دور در دقيقه است و هيچ سيستمي مانع از ورود آن به محدوده رد لاين نمي گردد.
در دور موتور 6000 ميتوانيد با خودرو در دنده يك با سرعت بيش از 60 كيلومتر؛در دنده دو حدود 95 كيلو متر؛ در دنده سه حدود 145 كيلومتر؛ در دنده 4 174 كيلومتر در ساعت حركت كنيد. اما مي توانيد در دنده 5 دور موتور را به6000 برسانيد. در اين حالت مي توانيد با سرعت 200 كيلومتر بر ساعت يعني بيشترين سرعتي كه كيلومتر شمار توانايي نشان دادن آن را دارد رانندگي كنيد. در سر بالايي ها اتومبيل به راحتي شتاب گيري مي كند و صداي موتور هم خفه نمي شود.
شتاب اين خودرو در حدي است كه به دليل بي توجهي راننده سرعت به 175 كيلومتر در ساعت رسيد و اين در حالي بود كه راننده قصد حركت با سرعت 140 كيلومتر در ساعت را داشت.
فرمان هيدروليك اين خودرو در زماني كه خودرو ساكن است كمي سنگين عمل مي كند اما با شروع حركت اين مشكل حل مي گردد.بدنه ايمن و مقاوم خودرو به همراه هندلينگ عالي اين خودرو به شما اطمينان خاطر مي دهد.
جلوي اين خودرو به حدي سنگين است كه اگر زير يكي از چرخ هاي عقب خودرو را خالي كنيد اتومبيل كج نمي شود و به يك سمت متمايل نمي گردد!!! اما اين حالت باعث نا پليداري خودرو در سرعت و يا مانور نمي گردد و در سرعت بالا بدنه لرزش ندارد و صداي باد آزار دهنده نيست.كمك فنر هاي خودرو هم كاركردي قابل قبول دارند.
در هنگام لايي كشيدن با اين خودرو هم صداي ناله لاستيك بلند نمي شودو هندلينگ خودرو به شما اطمينان خاطر مي بخشد.در هنگام دور زدن با سرعت بالا (در دورهاي u شكل)اتومبيل داراي مقدار بسيار كمي over steer يا انحراف محور عقب است كه لذت رانندگي را دو چندان مي كند اما اين انحراف حتي توسط رانندگان مبتدي و ناشي هم قابل كنترل است.
اما يكي از ضعف هاي خودرو ترمز هاي آن است. اين اتومبيل مجهز به سيستم ضد بلوكه ABS است كه باعث ميگردد در هنگام تومز گيري شديد بتوانيد مسير حركت خودرو را تغيير دهيد.اما به دليل وزن زياد خودرو خط ترمز اين اتومبيل بلند است اما جاي گله ي زيادي باقي نمي گزارد. مصرف لنت خودرو هم زياد است(البته به دليل حالت خوب صندلي راننده ترمز ها شديد تر از حالت عادي اند اما راننده آنرا احساس نمي كند.براي امتحان سيستم ضد بلوكه اين خودرو در سرعت 70 كيلومتر بر ساعت بر روي خاك پدال ترمز را تا انتها فشردم و تا لحظه رسيدن به حالت س... كلاج نگرفتم ولي ماشين خاموش نشد و اين نشاندهنده ي قفل نكردن چرخ جلو است.
گاهي اوقات حركت پدال ترمز زياد است به طوري كه انگار خلا بوستر كم و زياد مي شود.با مكانيك صحبت كردم و متوجه شدم كه بسياري از اين خودرو ها مشكل متشابهي دارند.
لوازم يدكي خودرو با كيفيت و ارزان قيمت(با توجه به كيفيت آنها) هستند اما گاهي فروشندگان سو استفاده كرده و لوازم اين خودرو را گرانتر از قيمت واقعي مي فروشند.براي مثال دسته راهنما اين خودرو 45000 تومان و دسته راهنما سيلو 12000 تومان است در صورتي كه هر دو يكسانند و فقط در ظاهر تفاوت كمي با هم دارند.(البته دسته راهنما در سيلو خوشدست تر از نوع فابريك اس پرو است.)

 


+ نوشته شده توسط امیر حسین عبـــدی در 88/06/03 و ساعت 18:31 |


Powered By
BLOGFA.COM