X12 رونمایی شد ؛ معرفی رانا ایران خودرو:

 

شركت ايران خودرو ، در راستای توسعه برند ملی و پلاتفرم خود ، با حضور وزيران صنايع و معادن و رفاه و تامين اجتماعی ، نمايندگان مجلس شورای اسلامی ، مديران صنعت و مديران گروه صنعتی ايران خودرو و خبرنگاران رسانه های داخلی و بين المللی ، دومين خودرو با برند ملی ايران با نام رانا را به بازار ايران و جهان معرفی كرد.

رونمایی از رانا ؛ دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو

رونمایی از رانا ؛ دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو

مهندس عليرضا محمدی ، مدير پروژه خودروی رانا در زمينه اهداف توليد محصول جديد ايران خودرو گفت : توليد محصولی جديد با ظاهر منحصر به فرد ، قیمت پایین تر از خودروهای هم خانواده و برخوردار از آخرین استانداردهای روز برای ترويج و توسعه برند ايران خودرو ، از جمله اهداف شركت ايران خودرو از عرضه اين محصول است.

وی افزود : اين گروه صنعتی در اين حركت خود ، تامین بازار خودروهایی در حاشیه قیمتی متوسط به پایین و توسعه پلاتفرم مختص ایران خودرو در کنار توسعه محصول جدید را نيز در نظر داشته تا از اين راه، توسعه سهم صادرات و تضمین تداوم تولید در سایت های خارج از کشور در آینده را نيز محقق سازد.

مشخصات فنی

محمدی درباره مشخصات دومين خودرو با برند ملی ايران خودرو خاطر نشان ساخت : از جنبه های گوناگون مانند در موتور ، گلگیرها ، چراغ ها ، سپر ها و صندوق عقب ، از طراحی کاملا جدیدی برخوردار است.

وی تاكيد كرد : در اين خودرو ساير بخش ها از قبيل داشبورد، صندلی های جلو و عقب، رودری های جلو و عقب، قاب ستون ها و غربیلک فرمان نيز كاملا جديد و ابتكاري است. سیستم تعلیق عقب اين خودرو از نوع Twist Beam بوده و از كيسه هوای راننده و سرنشین برخوردار است.

مدير پروژه خودروی رانا تصريح كرد : در طراحی اين محصول، سيستم های تعلیق جلو، اگزوز، هیدرولیک فرمان و فریم صندلی ها با اعمال اصلاحات لازم و به منظور استفاده بهینه از سرمایه گذاری های موجود، از سبد محصولات ایران خودرو به كار گرفته شده است.از جمله اهداف مهمی كه ايران خودرو در طراحی و عرضه اين محصول دنبال كرده، می توان به مصرف سوخت و آلایندگی، ایمنی، قیمت، عملکرد مناسب موتور و قوای محرکه، خدمات پس از فروش، فرمان پذيری و امکانات رفاهی، ارزانی تعميرات و نگهداري و دوام و کیفیت بالاي قطعات اشاره كرد.

توسعه پلاتفرم جدید با مالکیت ایران خودرو

وی در زمينه توسعه پلاتفرم خودروی رانا خاطر نشان ساخت : بخش عمده ای از زیر مجموعه های پلاتفرم متعلق به ایران خودرو كه خودروی “رانا” برروی آن ارايه شده، موتور و گیربکس، سیستم تعلیق، کفی خودرو، صندلی ها، سیستم هاي خنک کاری، ترمز و الکتریکال و مجموعه اگزوز را در بر دارد.

گزینه های قوای محرکه به عنوان یکی از اجزا اصلی پلاتفرم

محمدي با اشاره به اين كه در اين خودرو از قوای محركه متنوعی استفاده شده است خاطر نشان ساخت : موتور 1600 سی سی موجود براي بازار ایران و بازارهای صادراتی از جمله اين موارد است. اين موتور دارای 16 سوپاپ بوده و از 110 اسب توان در دور 5800 و گشتاور 142 نيوتن متر در دور 4000 برخوردار است. اين موتور بنزین سوز بوده اما قابلیت ارايه به صورت دوگانه سوز را نيز دارا است. اين موتور در سیکل ترکیبی 6.6 ليتر و در جاده 5.4 ليتر در هر صد كيلومتر سوخت مصرف می كند.

موتور ملی EF از ديگر گزينه های مورد نظر برای اين محصول است. اين موتور نيز دارای 16 سوپاپ و 125 اسب توان در دور 6000 در حالت بنزين و 103 اسب توان در دور 6000 در حالت گاز سوز است.

گشتاور 160 نيوتن متر در دور 4500 در حالت بنزین و 135 نيوتن متر در دور 4500 در حالت گاز سوز از ديگر ويژگی های اين موتور به شمار می رود. موتور EF پایه گازسوز است اما قابلیت ارايه به صورت بنزین سوز را نيز دارد. قابلیت نصب موتور دیزل نيز بر روی این خودرو وجود دارد.

مالکیت گیربکس

مدير پروژه خودروی رانا تصريح كرد : ساخت کامل و مالكيت گيربكس توسط شرکت نیرو محرکه ایران خودرو، گامی بلند در ایجاد پلاتفرم را فراهم و بهبود مستمر کیفیت گیربکس با انجام پروژه های مهندسی را ميسر كرده است.

طراحی اکسل و سیستم تعلیق

وي تاكيد كرد : طراحی و ساخت کامل و مالکیت اکسل به عنوان یکی دیگر از اجزای اصلی پلاتفرم و مالكيت آن برای ايران خودرو ، از ديگر نتايج طراحی و عرضه خودروی رانا است كه به منظور افزایش تیراژ و اقتصادی شدن تولید و با كسب اطمینان از عملکرد آن از راه محاسبات مهندسی و تست های جامع، به طور مشترک در “رانا” و “سمند” استفاده خواهد شد.

گونه ها و تجهیزات به کار رفته

اين مقام مسوول در زمينه مدل های مختلف خودروی رانا خاطر نشان ساخت : خودروی رانا در دو گونه اصلی ارايه می شود. در گونه اول كه دو حالت شامل گیربکس دستی / بنزین سوز و گیربکس دستی / دو گانه سوز را در بر دارد، تجهیزاتی از قبيل ایربگ راننده، کولر، فرمان هیدرولیک و پخش MP3 با ورودی USB ديده شده است.

گونه دوم اين محصول ، گیربکس دستی / بنزین سوز، گیربکس اتوماتیک / بنزین سوز و گیربکس دستی /دو گانه سوز را در بر دارد و تجهیزات آن شامل ایربگ راننده و سرنشین، ترمزهای ضد قفلABS ، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آیينه ها، فرمان هیدرولیک، کولر و پخش CD/MP3 با ورودی USB است.

ویژگی های برجسته خودروی رانا

مهندس محمدی مهم ترين ويژگی های خودروی رانا را معرفی خودرويی تحت برند ایران خودرو با ظاهر جذاب تر ار خودروهای هم رده و بهره گیری از سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه تولید و ساخت داخل قطعات و مجموعه ها كه از جمله تجربه های مهم طراحی و عرضه اين محصول به شمار می رود ، عنوان كرد و اظهار داشت : گروه صنعتی ايران خودرو در اين راستا، سطح ایمنی خودرو در تصادف و به ويژه در برخورد با عابر پیاده را نيز ارتقا داده و X12 تنها خودروی تولید داخل است که با آخرین استانداردهای اروپایی مربوط به عابر پياده موسوم به Pedestrian Impact تطابق دارد. دراين محصول، استاندارد کنترل آلایندگی بر بالاترین استاندارد اروپایی (EU V) منطبق است.

سطح تجهيزات

وی درزمينه تجهزات خودروی رانا تصريح كرد : خودروی جديد ايران خودرو به

فرمان هيدروليك،

كولر،

ترمز ‌ABS ، شیشه بالابر جلو و عقب برقی،

آیينه های برقی،

قفل مرکزی،

ریموت و

ايربگ راننده و سرنشين مجهز است و با توجه به عرضه آن در انتهاي سال 1388 و هدف گذاری ايران خودرو، این محصول در سطوح استاندارد آلایندگی Euro 3 ، Euro 4 و Euro 5 قابل عرضه است.

نخستين خودروي ايراني با استاندارد ايمني عابر پياده

محمدی در مورد استاندارد های روز اروپايی اين خودرو خاطر نشان ساخت : علاوه بر تامين الزامات استانداردهای 55 گانه بازار ایران و استانداردهای روز اروپا ، شاخص های ايمنی برای راننده و سرنشين بزرگسال و كودكان و برخورد با عابر پياده بر اساس معیار EuroNCAP نيز در این محصول هدف گذاری شده و به تمامي سيستم های ايمنی برای برخورد با عابر پياده موسوم به استاندارد Pedestrian Impact مجهز است. خودروی رانا ، اولین خودروی ایرانی است كه در طراحي آن دستیابی به ملزومات استانداردهای Euro IV و Euro V ، تطابق با كليه ملزومات استانداردهای اتحاديه اروپا ( EEC/ECE) و تمامی استانداردهای جاری در ايران و ساير مناطق صادراتی گنجانده شده است.

150 هزار دستگاه پيش بينی توليد

محمدی در زمينه تيراژ توليد و بازار های صادراتی خودروی رانا گفت : با توجه به پتانسيل بازار در بخش های SM2 و SM3، حداقل تيراژ سالانه برای اين خودرو 150 هزار دستگاه پيش بينی شده است و اين خودرو به بيش از 30 كشور جهان صادر خواهد شد .

وی مهم ترين بازار های صادراتی اين خودرو را كشورهای مختلف در آسيای ميانه، اروپا، آفريقا، امريكای لاتين و خاورميانه از جمله بازارهای مهم برای اين محصول خواهند بود. دراين ميان می توان كشورهای قزاقستان، تركمنستان، تركيه، اوكراين، بلاروس، سوريه، لبنان، اردن، تونس، مراكش، سنگال، ونزوئلا، ليبی، الجزاير، مصر، سودان، عربستان، كويت ، عراق ، امارات، آذربايجان، چين و روسيه را نام برد.

سخن پایانی و نظر نگارنده:

این خودرو نیز همچون اکثر محصولات وطنی یک خودروی فیس لیفت شده است نه یک خودروی دارای اصالت و اسم و رسم.

رانا هنوز به بازار نیامده دوبار تغییر نام داده و راه پرشیا یا سفیر و نهایتا پارس را در پیش گرفته.

رانا همان ۲۰۶ صندوقدار است با نام و ظاهری متفاوت و البته کیفیت وطنی!!! و خدا میداند کی به بازار خواهد آمد (شاید هم رفت پیش سمند کوپه و اصلا به بازار نیومد).

 

+ نوشته شده توسط امیر حسین عبـــدی در 88/02/02 و ساعت 11:53 |


Powered By
BLOGFA.COM